Kontroversiellt Sky-paket

I natt lag jag vaken nastan hela natten. Riktigt hela natten ar man ju sallan vaken, aven om det kanns sa men i natt tror jag att det var riktigt nara. Jag hade stallt mitt alarm pa mobilen pa 05.00 for att jag skulle med ett tag till Jylland redan 06.10 och gick och la mig ordentligt tidigt. Redan efter ett par timmar vaknade jag av en marklig mardrom (jag var arg pa en god vans fru, for att hon hade bestallt Sky-paket till TVn utan att radfraga mig... vi hade flyttat ihop i en lagenhet, alla tre, av nagon anledning. Min van blev da rasande pa mig och det blev helskumt allting - konstigaste drom jag haft pa lange!) och jag kunde bara inte somna om! Inte for att jag var sa omskakad av drommen egentligen, men det kandes bara sa obekvamt allting. Nar klockan ringde kl 05 sa var jag redan vaken och lag och svarade pa jobbmail pa mobilen. Var stora chef mailade ocksa for fullt klockan 04 sa jag kande inte att det var nagonting konstigt med det... tills jag insag att han ar pa semester i Thailand - en helt annan tidszon!
 
 
I natt hoppas jag pa battre somn, mest for att jag ar sa otroligt trott nu efter natten, den tidiga tagresan genom ett otroligt snoigt Jylland, halvdagsmote med hela deras saljsorganisation och en stor uppgift fran ekonomiavdelningen som jag inte alls hade forvantat mig. Egentligen sover jag aldrig mycket och inte alls 8-9 timmar som vissa manniskor sager att de absolut maste. I snitt sover jag nog mellan 4 och 5 timmar per natt sedan jag flyttade hit (jag sov 2-3 timmar per natt i London) men jag har lovat J att jag ska jobba pa det. Jag har darfor experimenterat lite extra med meditation innan jag gar och lagger mig och att ha telefonen pa Do not disturb. Det hjalper lite i alla fall.
 
"Du maste lara dig att sova," sa J till mig i hostas. Vi hamtade bilen i garaget klockan 7 for att kora upp i bergen och jag hade redan varit vaken sedan midnatt. "Du maste ova pa det."
 
 
Det ar ju lattare sagt an gjort men det ligger som en skavande paminnelse om hur nara jag var total utbrandhet nar jag tog mig ifran mitt forra jobb och hur lang tid det tog for mig att forsta att det finns alternativ till den situation jag hade. Jag vande mig av med allting som var normalt. Jobbet och jobbmailen tog over och jag har fortfarande inte klarat av att ga pa bio igen eller se en hel film pa Netflix. Jag klarar ett avsnitt av Modern Family nu, eller Friends, nagot jag sett forut och inte maste fokusera helt pa. Det blir battre. Jag kan stanga av mer och mer men just under natten ar det svart. Det gar inte att trycka pa paus och jag ar helt och totalt medveten om precis allt, hela natterna. Ofta ar det da jag jobbar at J, vilket han tycker ar helt bakvant och dumt, men det passar med tidszoner och annat. Kanske ar det darfor jag aldrig lyckas riktigt ta tag i det... 
 
I Ribe i sodra Danmark, finns det en fin gard, dit man kan komma och bo, laga mat och meditera. Laila, som ager garden ar kanske jordens snallaste och mest harmoniska manniska och haller pa att bygga en koja, ett riktigt tree house, uppe i ett trad for just meditation och har sagt att jag och J garna far komma och bo dar i sommar. Det vet jag inte om vi faktiskt har tid med som det ser ut nu, men det ar ironiskt egentligen... att vi inte har tid till en paus och en gard dar man arbetar med stress och att motverka och behandla utbrandhet. Detta trots att vi bada tva har liknande erfarenheter och vet hur viktigt det ar. Det ar som att saga att man inte har tid att ma bra. Vad ska man annars med all tid till, kan man ju undra... men pa nagot satt ar man i alla fall for upptagen.
 
 

Kommentarer
Postat av: E

Hej! Läste du juridik på undergraduate-nivå i England? Har blivit antagen till några universitet och hade gärna velat höra från någon annan svensk hur det var osv. Väljer mellan juristprogrammet i Sverige och England, men vet ej om det är värt pengarna och hur karriärsutsikterna ser ut. Vilket universitet läste du vid? :)

Svar: Hej! Ja, jag laste hela min Bachelor i England. Om det ar en bra eller dalig ide beror mycket pa vad du har for planer efter dina studier. Det kostar naturligtvis mer, men som svensk med CSN sa lever du valdigt gott i England da det mesta ar billigare an i Sverige. Jag laste IB pa gymnasiet och visste att jag skulle bli kvar i England eller USA /Kanada efterat, det var den stora motiverande faktorn for mig. Systemen ar ju helt olika och planerar du en karriar i Sverige sa skulle jag helt arligt lasa i Sverige istallet sa att du slipper lasa en konverteringskurs nar du kommer hem. Du kan alltid lasa din Master i utlandet eller ta ett utbytesar. Anledningen till att jag sager det ar for att det ar svarare an vad man tror att jamfora utbildningarna och det finns ingen grundlag och inga lagbocker, i Storbritannien. 90% av det du laser dina forsta tre ar i England ar teoretiskt och svart att applicera i Sverige.
Nu blev det ett negativt svar, haha, men jag skulle absolut rekommendera att lasa din LLB i England OM du har planer pa att bli kvar och ocksa jobba i England eller i ett annat land med samma lagsystem. Du kan som sagt konvertera din utbildning i Sverige, men det gor du med en separat kurs och du har redan tagit rejala studielan fran CSN (om du tar fullt lan och stod dvs) som gor att jag inte skulle rekommendera just det.

Jag laste pa Kingston University. Tackade nej till Queen Mary da de saknar campus. Kingston var toppen och jag har vanner for livet och hade underbara larare, men som sagt, ett utbytesar ar battre om du inte tanker jobba i England ocksa, for det du lar dig i England kan inte anvandas pa en svensk arbetsmarknad med mindre an att de vill ha just en Engelsk jurist.
Malin

2016-01-24 @ 17:47:04
Postat av: E

Tack för svaret! Vill varken bli fast i Sverige eller England utan ha en mer internationell karriär, vilket ju är svårare med juridik tyvärr.

Använder man inte böcker med samlade lagar på olika rättsområden i England? Fick ni ha med er lagtext till tentorna som i Sverige?

Vet inte riktigt vad jag ska göra. Vill som sagt inte bli fast i Storbritannien men hade verkligen velat läsa i Cambridge och jag har ett offer. Tänker att det eventuellt hade varit enklare att göra internationell karriär om man läste på engelska vid ett välrenommerat universitet än i Sverige...

Hur var det med engelskan? Är det högre krav på bra engelska i juridik än i arts-ämnen? Har redan läst i UK men inte juridik så är nervös inför det och tempot.

Svar: Ja, tyvarr, om det nu inte ar sa att man planerar att arbeta med nagonting annat men vill ha juridiken som grund. Jag har vanner som idag arbetar inom EU eller med internationella relationer som helt enkelt ville ha en ordentlig LLB som grund att bygga pa och da ar det ju mer en merit i allmanhet an en karriar.
Nja, bade ja och nej. Det finns Statute books, t.ex inom Criminal Law eller Land Law men i och med att Storbritannien har ett common law-system (precis som USA och t.ex Australien) medan resten av Europa har civil law-system baserade pa nedskriven lag sa arbetar man pa helt olika satt. Ett common law-system ar baserat pa fall och domar. Ett beslut av en Lord eller domare i morgon kan forandra allt och det finns ingen grundlag. Nar du sitter exams sa gor du det i maj-juni varje ar, du har alltsa inga del-tentor utan laser hela aret och skriver alla dina exams samtidigt. Du far ta med dig en Statute book om du vill, men den hjalper valdigt lite da du maste kunna applicera (och komma ihag) namnen pa alla fall, namnet pa domaren, vad beslutet var och artalet. Du far heller inte skriva noteringar i den eller markera vissa delar med post its, sa du maste memorera vilka sidor som har vad om du ska anvanda den. Du far minimala poang for att du kan sla upp saker i en Statute book helt enkelt och i mina flesta exams oppnade jag den inte ens. Det finns helt enkelt ingen lagtext att ha med.

Cambridge slar absolut hogt utomlands, men framfor allt oppnar det upp for fina kontakter. Det ar nastan viktigare an nagonting annat.

Jag har alltid gatt i engelsk skola och min engelska ar och har alltid varit, battre an min svenska sa det ar svart for mig att saga. Vara utbytesstudenter fran Tyskland och Frankrike tyckte att det var jobbigt speciellt nar det handlade om Trusts medan de flesta sett nog pa TV for att kunna ta sig igenom Criminal Law. Jag tror att om du som svensk har last Engelska pa gymnasiet pa ordentlig niva och har last i England forut sa ar det nog inga problem. Du laser mest rattsfall och domslut och det ar klart att alla vara Lords kranglar till det allt vad de kan haha, men man vanjer sig tror jag.

Vill du jobba utomlands och inte i Sverige sa kan det nog vara en bra ide i alla fall. Men som sagt, ar det jurist i Sverige man vill bli sa ar det lite sloseri med pengar och tid. Europa... ja, det ar gransfall. Som sagt, det finns inte mycket du sedan kan ta med dig till ett civil law-land rent kunskapsmassigt, men det ar klart att en LLB ocksa lar dig ett grundtank som ar viktigt och du lar dig metoder och ett satt att analysera som ar viktigt vad du an gor efterat.
Malin

2016-01-30 @ 23:44:58
Postat av: Emma -Merakibeauty.se

härliga bilder :)

Svar: Tack!
Malin

Postat av: josephine Asplund

Så fina bilder!! Lycka till med din fina bloggen och allt annat, kram <3

Svar: Tack!
Malin

2016-02-03 @ 14:28:28
URL: http://josephineslifee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback