Kulturkrock

Jag sitter bokstavligt talat och vantar pa att min Loka paron ska bli kall. Pappa hade med sig tre stycken 2-liters flaskor till mig nar vi skulle fira min fodelsedag och jag blev ungefar lika glad for dem som jag blev for mina faktiska fodelsedagspresenter. Det ar galet dumt att britterna ar sa emot smaksatt vatten... eller i alla fall smaksatt vatten med kolsyra. Smaksatt stilla vatten har dem, men det bluir ju bara som blaskig saft. Det har i alla fall blivit lite av en rolig grej det dar med min karlek till Loka, och speciellt den med paronsmak sa nar jag ar ivag pa jobbresor i Sverige och Danmark sa star det ofta Loka och vantar pa mig pa mitt hotellrum nar jag checkat in, for att den som ar bokningsansvarig vet att jag blir glad da. Mina kollegor koper ocksa alltid Loka paron till mig nar de kan. Det ar akta karlek det!
 
Idag vaknade jag lite halvt kallsvettig och kande hur det riktigt krop under huden pa mig av stress som jag egentligen inte vill lata mig sjalv tanka pa eller kanna igen. Jag blundade envist en stund till och latsades att jag sov. Hunden kom hem fran sin promenad med mamma och la sig som en sten pa mina ben och efter ett tag var jag ju bara tvungen att erkanna for mig sjalv att jag var vaken. Det ar ju sa dumt nar man har, ofta sma saker, som man skjuter pa och sa later man stressen vaxa i takt med att man kanner sig skyldig och dum for att man inte tagit tag i det med en gang. I vaskan fick jag syn pa ett kvitto och det slog mig att jag aven maste skicka in min reserakning for december. Suck och ston. Nar man ar ledig vill man ju bara vara ledig. Ikvall har jag i alla fall gjort och skickat in den dar reserakningen och det kanns bra. Har aven tagit mig i kragen och till 99% gjort klart det andra jag hade som lag och skavde och grodde en kall klump av stress i magen pa mig. Jag kan finjustera i morgon. Det ar ju sa fanigt for nar man val satter sig ner sa ar det ju aldrig sa svart och jobbigt som man byggt upp i huvudet att det ska vara. 
 
Hur som helst sa ar det forberedelser infor min Performance Appraisal som jag ska ha nasta vecka nar jag ar tillbaka pa jobbet. Det fungerar ungefar som utvecklingssamtalen gjorde nar man gick i skolan, och ar en utvardering av mina framgangar, min utveckling och mina mal. Att tala om for sin chef hur himla bra och duktig man ar gar ju lite emot hur de flesta manniskor fungerar tror jag. Som svensk ar det kanske ibland extra svart att skriva ett 4 sidor langt dokument om hur javla duktig man ar, men det ska ju goras. Sedan ska man ju vara mogen about it ocksa saklart och balansera allt det dar duktiga med lite nyttigt "det har vill jag lara mig och bli battre pa". Svarast ar nastan biten som handlar om feedback till ledningen, foretaget och arbetslaget. En ganska glasklar punkt pa dagordningen pa ytan kanske, men nu jobbar jag for ett amerikanskt/Nya Zeelandskt foretag i Storbritannien och da oser man inte ur sig forsta basta sanning precis utan det ar viktigt med artigheter och val balanserade halvsanningar. Later hemskt kanske men kulturen ar sa pass osvensk att dar man i Sverige inte ska krangla till det i onodan ska man helst i England linda in saker a ting sa mycket man kan. Hur det later ar bra mycket viktigare an vad man sager. Formalia ar viktigt. Ord for ordens skull ar viktigt.
 
 
 
 
Sjalvklart marker man aven som svensk i utlandet hur mycket skumt vi svenskar har for oss ocksa, och vad som kanns typiskt svenskt som man skrattar at nar man ser det med lite distans. Det finns t.ex. en brittisk kille pa Youtube som mina kollegor alskar. Han har flyttat till norra Sverige for att jobba och gor lite parodier pa hur vi beter oss (nar vi inte sitter brevid framlingar pa bussen, gar hem lite nar vi vill fran jobbet, ater makaroner med ketchup pa och alltid ar tidiga till allting). De skrattar sa de nastan dor hemma i London nar de tittar pa honom och alskade aven filmen fran Eurovision Song Contest nar aven stadsministern maste satta sin egen kopp i diskmaskinen for att hans mamma inte jobbar pa Rosenbad... Dem tycker att vi ar helskumma som har platta organisationer dar alla har en rost och input. Haftigt saklart att man kan vara sa olika fastan vi rent geografiskt inte ar sa skilda at.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jennah

Du får njuta av dem då! Oj, är det konstigt med makaroner och ketchup? Det är ju en av mina favoriträtter. Men stuvade makaroner ska det vara då!

Postat av: Karin O

God fortsättning på dig! Kram

2014-12-27 @ 16:01:06
URL: http://kakansemlanoliven.se/
Postat av: Barabrittiskt

Framför allt är ju det smaksatta vattnet fullt av socker oavsett bubbelmängd. Man borde låta Loka testköra har jag länge tänkt.

2015-12-30 @ 20:02:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback