Grattis, min basta van, min mormor

Idag hade min mormor fyllt 75 ar, om hon levt. Hon var min basta van, och jag vander mig fortfarande till henne for extra styrka och mod ibland. Jag ar inte religios pa nagot satt, sa det kan verka ironiskt kanske, men jag fokuserar ibland lite extra pa minnet av den person hon var och anvander den energin for att sta fast vid den person jag vet att hon var med och gjorde mig till innan hon gick bort.
 
Vi ar lika, hon och jag. Bada tva analytiska och kreativa pa ett satt som min mamma inte har talamod till. Ibland lyser min mormor dock igenom i min mamma, i smak och i en fin och stadig moralisk kompass som jag ar stolt over. Min mormor hade sa mycket hon ville se och gora. Hon pluggade, jobbade och designade. Hon larde nyankomna flyktingar svenska och jag kommer alltid att forknippa henne med handlingskraft och aventyr.
 
Jag onskar varje dag att jag hade fatt nagra ar till med henne och att mina broder fatt det med. Jag har ju tva fantastiska broder, tva helt egna personer med mammas grona ogon, som hon aldrig han traffa. Fick jag onska en dag med nagon, vem som helst, levande eller dod sa skulle jag onska en dag tillsammans med min mormor. Jag skulle onska mig ett till vykort, bara ett till brev... en stickad troja och en sommardag till i skanelangan utanfor Ystad.
 
Mamma har lart mig mycket av det hon kunde, och nar jag stickar eller virkar framfor tvn sa tanker jag pa henne. Jag tanker pa det svala golvet i koket, Zingos tunga vattenskal och svajande vallmofalt.
 
Jag kampar varje dag med att minnas sa mycket som mojligt av henne, for att jag ar den enda av oss som minns nagot alls. Jag vill liksom spara pa henne, se till att jag alltid kan beratta. Ibland kanns det sjalviskt och hemskt, och ibland kanns det som att jag bar pa en magisk skatt at oss alla fyra barnbarn.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Karin

Min farmor dog i januari. Kändes som att jag skulle dö också. Känns fortfarande så ibland. Vet inte riktigt hur man fortsätter leva när någon som var så viktig i ens liv inte längre finns.

Postat av: Sofia

Wow vilka jättefina ord om din mormor. Är säker på att hon hade blivit riktigt glad och stolt om hon fått läsa dom. Du gör helt rätt som tar hand om ditt minne av din mormor.

2013-12-20 @ 22:44:04
URL: http://lifeaccordingto.blogg.se/
Postat av: Karin

Åh jag förstår din besvikelse. Har aldrig själv varit i din sits men kan sätta mig in i det och har kommenterat andra som varit i samma situation, but why?? ja, det hör verkligen julen till:)

Håller med ovan. Fina ord! Förstår din saknad. Saknar själv min mormor så, som gick bort när jag var 11!!

God jul till dig!
Kram

2013-12-21 @ 11:20:36
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Camia

Så vackert skrivet!

2013-12-21 @ 17:47:16
URL: http://www.divyaspa.blogg.se
Postat av: fotografvesna.se

så himla fint. Grattis och beklagar sorgen att hon inte är vid liv idag!

2013-12-23 @ 15:37:07
URL: http://fotografvesna.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback