Grundlovsdag

Igar satt jag i en park nara hamnen i tva timmar och lyckades branna mig lite i nacken och pa armarna men det hor sommaren till for mig. Jag ar sa ljus att jag branner mig genom latta sommarplagg om solen riktigt ligger pa eller om jag ar utomlands. Jag laste Tom Shadyacs fantastiska bok Life's Operating Manual och lyssnade pa Maria Menas tva sista album om och om igen. Nar jag kom tillbaka till hotellet ringde J fran bilen och det ar mysigt att liksom ligga pa andra sidan jordklotet och lyssna pa honom nar han kor. Da kanns varlden riktigt liten.
 
 
Jag har varit och spanat pa en liten charmig lagenhet i dagarna ocksa. Jag ska forhoppningsvis forbi i slutet av nasta vecka for att titta igen. Den ar fin men jag maste bestamma om priset ar vart det... jag bor pa annat hall till slutet av augusti men ska till New York en vanda precis dar i dagarna och det vore sa skont att veta precis exakt var jag ska ta vagen innan dess. Jag ovar pa att vara mer spontan, men boende maste man faktiskt fa planera. Dar drar jag gransen. En tvaa eller en liten trea med gangavstand till det mesta och balkong om mojligt. Ska det vara sa svart? Denna lagenhet jag var och tittade pa har inte balkong tyvarr men nara till vatten och parker sa det kanske ar okej anda... 
 
Just for att jag ar mitt i Life's Operating Manual sa ar det svart att be om mer an jag behover. Det ar en viktig bok om att ifragasatta det samhallsfabrikerade behovet av att aga allting och konstant jaga efter mer trots att ett riktigt behov saknas. Tom sjalv, som skrivit boken, ar mannen bakom fimer som Liar, Liar och Ace Ventura och insag att desto fler miljoner dollar han fick betalt per film, desto mindre tyckte han om sig sjalv och sin situation. I ett kapitel sa citerar han Thomas Merton, som 2006 skrev om att snart kommer vi val forsoka aga och salja regnvatten ocksa... och tragiskt nog ser det i princip ut sa pa en del platser. I Kalifornien halls nagonting sa simpelt som vatten i princip gisslan idag. Det kanns viktigt att ifragasatta skillnaden idag - vad vill vi ha, och vad behover vi.

Kommentarer
Postat av: Scrap och Ting

Spännande att läsa om ditt liv :)
Vad bra den boken verkar vara, bara dom raderna som du skrev får en att tänka till.

Postat av: Madeleine

Låter som om lägenheten ligger fint.

Madeleine

2015-06-07 @ 14:00:31
URL: http://vitsvartochlime.blogg.se/
Postat av: Ida Lindborg ♡

vad mysigt :)

Sv: Tack så mycket :)

2015-06-07 @ 19:03:44
URL: http://youknowiidaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback