Ny lagenhet i Odense, Danmark

Ah vad jag langtar tillbaka till min nya lagenhet i Odense. Mitt i flyttstoket har jag och en kollega gett oss ivag till Sydjylland och Tyskland namligen och bade igar natt och i natt sa sover jag pa samma hotell i Horsens som jag sov pa den natten det offentliggjordes att Alison Sweeney hade slutat jobba pa Days. Det lag mycket bakom beslutet att inte avsloja forran flera manader senare att aven J hade sagt upp sig men jag visste ju om det all along och det var en sa kanslomassig tid att det pirrade i hela magen nar jag kom hit igen. Jag var trott efter en hel dag i bilen igar men satt uppe och pratade med J och jag sa till honom att jag ar precis lika stolt over honom idag som jag var den natten. Stora forandringar ar skrammande och det fanns manga viljor vid sidan av, anda gjorde han det som var bast for honom och hans halsa och det ar jag sa glad for idag.
 
Jag forstar honom kanske lite extra val da jag genomfort ungefar exakt samma forandringar, av samma anledning, samtidigt. Vi har en tendens att gora saker parallelt med varandra.
 
Min stora forandring blev att hitta en egen bostad i Danmark. Det ar forsta gangen jag bor helt sjalv, har alltid delat med vanner eller flatmates i England, och det ar aven forsta gangen jag har lagenhet i Danmark. Jag har under tre ars tid rest fram och tillbaka mellan England och Danmark nastan varje vecka, sa jag kande mig ganska val forberedd men verkligheten ar att det finns massor att lara sig nar man ska hitta boende i ett nytt land. Man ska ta reda pa hur skattesystemet fungerar, hur bostadsmarknaden ar och ge sig in i djungeln av forsakringar och pensionssparande. Nu har jag pension i tre olika lander pa sex olika konton... och jag ar 26 ar gammal. Man ska ju gora tillvaron lite extra spannande.
 
Den 1 augusti hade jag inflyttning i lagenheten i centrala Odense. Da satt jag pa en bar i New York och at ostron och drack Champagne med en av TV-varldens mest erfarna dialogforfattare och pratade om hur man skriver TV och utvecklar karaktarer sa nycklarna fick vanta. Nar jag kom tillbaka till Europa veckan efter sa motte jag min hyresvard vid lagenheten och fick nycklar och en sista guidad tur av hennes 6-ariga son. Jag gick till Kvickly (Konsum) och kande mig egentligen ganska vilsen den dar torsdagskvallen (jet lagged var jag ocksa, men bara lite tack vare somnpiller pa flyget hem). Jag kopte en diskborste, toalettpapper och tval till kok och badrum och satt sedan pa det helt tomma vardagsrumsgolvet och var lite i chocktillstand tror jag. Det var svart att forsta att det nu var dags.
 
IKEA helt sjalv ar inte det lattaste heller. Hemma i London har jag vanner som hjalper till, men i Odense ar allting nytt och jag far gora mycket mer sjalv. Jag ar sjalvstandig och har ingenting emot att pyssla pa helt sjalv, men som sagt, IKEA ar lite svart - speciellt utan bil. Jag har ju alla moblerna kvar i London sa allting ska kopas nytt. Efter en hel dag pa IKEA hade jag i alla fall inhandlat och bestallt hemkorning av soffa, sang och en bokhylla. Resten far jag fylla pa nar jag hittar precis det jag vill ha.
 
 
 
Man fastnar i en inredningsbubbla nar man flyttar och har i Danmark ar det kanske extra mycket sa. Allt har handlar om inredning. Dem ar helt galna i det och timmar gar at till inspiration pa Pinterest och Etsy - som for ovrigt ar en av mina favoriter pa natet till det mesta, speciellt presenter nar nagon fyller ar for du kan nastan garantera att du hittar nagonting riktigt unikt och personligt.
 
Min tillfalliga sang, som det ska pa ben pa sa fort jag har nagon som kan hjalpa mig att lyfta den. Den ska ocksa ur hornet och in mitt i rummet.
 
Lagenheten ar fortfarande valdigt tom, det saknas kuddar i soffan, en matta och mitt soffbord som kommer att besta av tva bankar i recycled wood/genbrugstræ som jag kommer stalla tillsammans till ett bord... Koksbord och stolar saknas ocksa men det fungerar for jag ater valdigt sallan hemma aven om tanken ar att jag borde bli battre pa det nu. Planen ar att lara mig sjalv ata frukost aven pa veckodagar och det kan handa att jag mutar mig sjalv med en ny kaffemaskin for att det ska ske. Vi far se.
 
Lagenheten som jag lanat over sommaren under de veckor jag jobbat pa kontoret i Danmark ska jag nu lamna tillbaka over helgen och med ett tight schema som mitt ar det ett helt pussel att fa ihop. Ett tag var jag inne pa att bestalla stadning fran en stadfirma men sen borjade jag flytta mina saker fran lanelagenheten till min lagenhet har jag smastadat hela tiden och nu ar det bara smasaker i koket kvar samt badrummet sa det stadar jag ur i morgon kvall nar jag kommer hem fran Grindsted. Mojligtvis kor min kollega mig till Kolding sa tar jag taget darifran, gar hem och byter om till bekvama klader och stadar det sista.
 
Sen till ett av de storta besluten - vem ska jag ha som internetleverantor?!

Kommentarer
Postat av: Maria

oh, hur det funkar med pension och sånt när man flyttar utomlands har jag inte ens tänkt på..! Suck.. :S

Postat av: Daniella 🌙

Var har du tagit vägen? X

2015-10-29 @ 23:03:48
URL: http://vapenbroder.blogg.se/
Postat av: Cassandra Haraldsson

Ser ändå mysigt ut med säng på golvet :)

2015-12-26 @ 21:53:14
URL: http://sensor.blogg.se/
Postat av: linah

gu vilken fin blogg!

2016-01-05 @ 11:54:07
URL: http://nouw.com/linaheve

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback